Όταν η Adobe υποσχέθηκε να μην εκπαιδεύσει την τεχνητή νοημοσύνη στο περιεχόμενο των καλλιτεχνών, η δημιουργική κοινότητα αντέδρασε με σκεπτικισμό.
22 Ιουνίου 2024
Όταν οι χρήστες ανακάλυψαν τους νέους όρους παροχής υπηρεσιών της Adobe (που ενημερώθηκαν αθόρυβα τον Φεβρουάριο), υπήρξε ένα κύμα οργής. Η Adobe είχε ενημερώσει τους χρήστες ότι μπορούσε να έχει πρόσβαση στο περιεχόμενό τους “τόσο με αυτοματοποιημένες όσο και με χειροκίνητες μεθόδους” και να χρησιμοποιεί “τεχνικές όπως η μηχανική μάθηση για τη βελτίωση των υπηρεσιών και του λογισμικού της”. Πολλοί ερμήνευσαν την ενημέρωση ως μια προσπάθεια της εταιρείας να αναγκάσει τους χρήστες να παραχωρήσουν απεριόριστη πρόσβαση στο έργο τους προκειμένου να εκπαιδεύσει τη γεννητική τεχνητή νοημοσύνη της Adobe, γνωστή ως Firefly.
Η αντίδραση της δημιουργικής κοινότητας
Μετά τις διαμαρτυρίες των καλλιτεχνών, η Adobe εξέδωσε μια διευκρίνιση: σε μια νέα έκδοση των όρων χρήσης των υπηρεσιών της, η εταιρεία δεσμεύτηκε να μην εκπαιδεύει την τεχνητή νοημοσύνη σε περιεχόμενο χρηστών που είναι αποθηκευμένο τοπικά ή στο cloud και έδωσε στους χρήστες τη δυνατότητα να εξαιρεθούν από την ανάλυση περιεχομένου. Ωστόσο, πολλοί καλλιτέχνες παραμένουν επιφυλακτικοί για τις πραγματικές προθέσεις της Adobe.
Ο Jon Lam, ανώτερος καλλιτέχνης storyboard στην Riot Games, λέει: “Έχουν ήδη προδώσει την εμπιστοσύνη μας”, αναφερόμενος στον τρόπο με τον οποίο ο βραβευμένος καλλιτέχνης Brian Kesinger ανακάλυψε ότι η δουλειά του πωλούνταν χωρίς τη συγκατάθεσή του στην πλατφόρμα αποθεμάτων εικόνων της Adobe με τη μορφή παραγόμενων εικόνων. Η κληρονομιά του φωτογράφου Άνσελ Άνταμς επέπληξε επίσης δημοσίως την Adobe επειδή φέρεται να πωλούσε απομιμήσεις των έργων του που δημιουργούσε η τεχνητή νοημοσύνη.
Η θέση της Adobe και οι ανησυχίες των καλλιτεχνών
Ο Scott Belsky, επικεφαλής στρατηγικής της Adobe, προσπάθησε να καθησυχάσει τους καλλιτέχνες διευκρινίζοντας ότι η μηχανική μάθηση αναφέρεται στα μη γενεσιουργά εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης της Adobe, όπως το εργαλείο “Content Aware Fill” του Photoshop. Ωστόσο, παρά τις διαβεβαιώσεις της Adobe, καλλιτέχνες όπως ο Lam παραμένουν πεπεισμένοι ότι η εταιρεία θα χρησιμοποιήσει έργα που έχουν δημιουργηθεί στην πλατφόρμα της για να εκπαιδεύσει το Firefly χωρίς τη συγκατάθεση των δημιουργών.
Το ζήτημα της πνευματικής ιδιοκτησίας και της δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης
Οι ανησυχίες σχετικά με τη μη συναινετική χρήση και τη νομισματοποίηση έργων που προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα από τα μοντέλα γεννητικής τεχνητής νοημοσύνης δεν είναι καινούργιες. Η καλλιτέχνης Karla Ortiz κατάφερε να δημιουργήσει εικόνες του έργου της χρησιμοποιώντας το όνομά της σε διάφορα μοντέλα γεννητικής AI, με αποτέλεσμα να καταθέσει ομαδική αγωγή κατά των Midjourney, DeviantArt και Stability AI. Ο Πολωνός καλλιτέχνης φαντασίας Greg Rutkowski ανακάλυψε επίσης ότι το όνομά του ήταν μία από τις πιο συχνά χρησιμοποιούμενες προτροπές στο Stable Diffusion, όταν το εργαλείο ξεκίνησε το 2022.
Το μονοπώλιο της Adobe και οι προκλήσεις για τους καλλιτέχνες
Ως ιδιοκτήτης του Photoshop και δημιουργός του PDF, η Adobe κυριαρχεί στη δημιουργική βιομηχανία για πάνω από 30 χρόνια. Η προσπάθειά της να εξαγοράσει την εταιρεία σχεδιασμού προϊόντων Figma μπλοκαρίστηκε και εγκαταλείφθηκε το 2023 λόγω αντιμονοπωλιακών ανησυχιών, γεγονός που αντικατοπτρίζει το μέγεθός της.
Ανησυχίες σχετικά με τον σχηματισμό της Firefly
Η Adobe ισχυρίζεται ότι η Firefly “εκπαιδεύεται δεοντολογικά” στο Adobe Stock, αλλά ο Eric Urquhart, ένας μακροχρόνιος συνεισφέρων εικόνων stock, επιμένει ότι “δεν υπήρχε τίποτα δεοντολογικό στον τρόπο με τον οποίο η Adobe εκπαίδευσε την τεχνητή νοημοσύνη για την Firefly”, επισημαίνοντας ότι η Adobe δεν κατέχει τα δικαιώματα των εικόνων οποιουδήποτε μεμονωμένου συνεισφέροντος. Ο Urquhart είχε αρχικά ανεβάσει τις εικόνες του στη Fotolia, έναν ιστότοπο αποθεμάτων εικόνων, όπου συμφώνησε με όρους άδειας χρήσης που δεν προσδιόριζαν καμία χρήση για τη γεννητική τεχνητή νοημοσύνη. Στη συνέχεια, η Fotolia εξαγοράστηκε από την Adobe το 2015, η οποία εισήγαγε αθόρυβα αλλαγές στους όρους παροχής υπηρεσιών της, οι οποίες αργότερα επέτρεψαν στην εταιρεία να εκπαιδεύσει το Firefly χρησιμοποιώντας τις φωτογραφίες του Urquhart χωρίς τη ρητή συγκατάθεσή του.
Ο αντίκτυπος στους καλλιτέχνες και οι ρυθμιστικές πρωτοβουλίες
Μετά την εισαγωγή του Firefly, ορισμένοι καλλιτέχνες πήραν τη δύσκολη απόφαση να διαγραφούν από την Adobe, μεταβαίνοντας σε εργαλεία όπως το Affinity και το Clip Studio. Άλλοι αισθάνονται αναγκαστικά δεμένοι με το λογισμικό. “Επαγγελματικά, δεν μπορώ να εγκαταλείψω την Adobe”, λέει ο Urquhart.
Η Adobe έχει αναγνωρίσει στο παρελθόν την ευθύνη της απέναντι στη δημιουργική κοινότητα. Τον Σεπτέμβριο του 2023, η εταιρεία ανακοίνωσε τη νομοθετική πρωτοβουλία Federal Anti-Impersonation Right (FAIR), η οποία αποσκοπεί στην προστασία των καλλιτεχνών από την υπεξαίρεση του έργου τους. Ωστόσο, η αποτελεσματικότητα αυτού του νόμου έχει αμφισβητηθεί, καθώς δεν θα προστατεύει έργα που δημιουργούνται “τυχαία” στο ύφος ενός καλλιτέχνη.
Εκτός από την Adobe, και άλλοι οργανισμοί βρίσκουν νέους τρόπους για την αυθεντικοποίηση των έργων και την αποτροπή της κλοπής πνευματικής ιδιοκτησίας. Μια ομάδα ερευνητών του Πανεπιστημίου του Σικάγο ανέπτυξε το Nightshade, ένα εργαλείο που “δηλητηριάζει” τα δεδομένα εκπαίδευσης και βλάπτει τις επαναλήψεις των μοντέλων δημιουργίας εικόνων AI, και το Glaze, ένα εργαλείο που βοηθά τους καλλιτέχνες να “κρύβουν” το ύφος της υπογραφής τους από τις εταιρείες AI.
Πηγή του άρθρου εδώ.