Η αυτοκινητοβιομηχανία εξακολουθεί να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα κινεζικά εξαρτήματα
5 Ιουνίου 2024
Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία ήταν ανέκαθεν στενά συνδεδεμένη με την Κίνα, μια πραγματικότητα που αναδείχθηκε έντονα τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της αμερικανικής Γερουσίας, η αυτοκινητοβιομηχανία εξακολουθεί να βασίζεται σημαντικά σε κινεζικούς προμηθευτές για ένα ευρύ φάσμα βασικών εξαρτημάτων. Το σενάριο αυτό εγείρει ανησυχίες σχετικά με την ανθεκτικότητα της αλυσίδας εφοδιασμού και την εθνική ασφάλεια, ιδίως σε ένα γεωπολιτικό πλαίσιο αυξανόμενων εντάσεων μεταξύ Ουάσινγκτον και Πεκίνου.
Η εξάρτηση της αυτοκινητοβιομηχανίας από την Κίνα
Η ανάλυση της Γερουσίας υπογραμμίζει τον τρόπο με τον οποίο ηπαγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία είναι βαθιά ενσωματωμένη στο κινεζικό οικοσύστημα παραγωγής. Από την παραγωγή μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων έως την προμήθεια κρίσιμων πρώτων υλών, η Κίνα διαδραματίζει κυρίαρχο ρόλο στην τροφοδοσία των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η κυριαρχία της Κίνας στις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Ένας τομέας στον οποίο η Κίνα κατέχει απόλυτη ηγετική θέση είναι οι μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων. Οι κινεζικές εταιρείες ελέγχουν πάνω από το 75% της παγκόσμιας παραγωγικής δυναμικότητας μπαταριών ιόντων λιθίου, ενός βασικού συστατικού για την τροφοδοσία ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Αυτή η κινεζική υπεροχή εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια του εφοδιασμού και τη δυνατότητα ανάπτυξης εναλλακτικών αλυσίδων εφοδιασμού.
Εξάρτηση από κρίσιμες πρώτες ύλες
Εκτός από τις μπαταρίες, η αυτοκινητοβιομηχανία εξαρτάται σε κρίσιμο βαθμό από την προμήθεια μιας σειράς κρίσιμων πρώτων υλών, πολλές από τις οποίες προέρχονται από την Κίνα. Ορυκτά όπως το λίθιο, το κοβάλτιο και ο χαλκός είναι ζωτικής σημασίας για την παραγωγή ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων, αλλά η Κίνα ελέγχει σημαντικό μερίδιο της εξόρυξης και της διύλισης αυτών των υλικών σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ο ρόλος των Κινέζων προμηθευτών στη συναρμολόγηση οχημάτων
Η Κίνα δεν κυριαρχεί μόνο στην παραγωγή βασικών εξαρτημάτων, αλλά διαδραματίζει επίσης καθοριστικό ρόλο στην τελική συναρμολόγηση των οχημάτων. Πολλοί παγκόσμιοι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν δημιουργήσει εγκαταστάσεις παραγωγής στην Κίνα ή βασίζονται σε Κινέζους προμηθευτές για τη συναρμολόγηση εξαρτημάτων και υποσυστημάτων. Αυτή η εξάρτηση από τους Κινέζους προμηθευτές αποτελεί παράγοντα ευπάθειας για τη διεθνή αυτοκινητοβιομηχανία.
Επιπτώσεις για την εθνική ασφάλεια και την ανθεκτικότητα της αλυσίδας εφοδιασμού
Η σημαντική εξάρτηση της αυτοκινητοβιομηχανίας από την Κίνα εγείρει ανησυχίες σχετικά με την εθνική ασφάλεια και την ανθεκτικότητα της παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού. Ακολουθούν ορισμένοι από τους κύριους κινδύνους και προκλήσεις που εντοπίστηκαν στην έκθεση της Γερουσίας:
Γεωπολιτικοί κίνδυνοι και διαταραχές του εφοδιασμού
Οι αυξανόμενες γεωπολιτικές εντάσεις μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε διαταραχές της αλυσίδας εφοδιασμού, επηρεάζοντας δυνητικά ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία. Οποιαδήποτε σύγκρουση ή σύσφιξη των εμπορικών σχέσεων μεταξύ των δύο υπερδυνάμεων θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο την πρόσβαση σε κρίσιμα εξαρτήματα και πρώτες ύλες για την παραγωγή οχημάτων.
Ευπάθεια της αλυσίδας εφοδιασμού
Η συγκέντρωση της παραγωγής βασικών εξαρτημάτων στην Κίνα καθιστά την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία ευάλωτη σε σοκ και διαταραχές της αλυσίδας εφοδιασμού. Απρόβλεπτα γεγονότα, όπως πανδημίες ή φυσικές καταστροφές, θα μπορούσαν να θέσουν σε σοβαρό κίνδυνο την ικανότητα εφοδιασμού, με σοβαρές συνέπειες για την παραγωγή και τη διαθεσιμότητα των οχημάτων.
Τεχνολογική εξάρτηση και εθνική ασφάλεια
Η Κίνα αναδεικνύεται σε ηγέτη στην τεχνολογική καινοτομία της αυτοκινητοβιομηχανίας, από το λογισμικό για την αυτόνομη οδήγηση έως τις προηγμένες μπαταρίες. Αυτό το τεχνολογικό προβάδισμα εγείρει ερωτήματα σχετικά με την εθνική ασφάλεια, ιδίως σε σχέση με την πρόσβαση και τον έλεγχο κρίσιμων τεχνολογιών.
Στρατηγικές για τη μείωση της εξάρτησης από την Κίνα
Αντιμέτωποι με αυτές τις προκλήσεις, η αυτοκινητοβιομηχανία και οι κυβερνήσεις διερευνούν διάφορες στρατηγικές για τη μείωση της εξάρτησης από την Κίνα και τη διαφοροποίηση των αλυσίδων εφοδιασμού.
Διαφοροποίηση της αλυσίδας εφοδιασμού
Μια βασική προσέγγιση είναι η διαφοροποίηση της αλυσίδας εφοδιασμού, με στόχο τη μείωση της υπερβολικής συγκέντρωσης της παραγωγής στην Κίνα. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει την ανάπτυξη εναλλακτικών χώρων παραγωγής σε άλλες περιοχές του κόσμου, όπως η Βόρεια Αμερική, η Ευρώπη και η Νοτιοανατολική Ασία.
Επενδύσεις στην έρευνα και την ανάπτυξη
Προκειμένου να μειωθεί η τεχνολογική εξάρτηση από την Κίνα, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων και οι κυβερνήσεις επενδύουν σημαντικά στην έρευνα και την ανάπτυξη για να ενισχύσουν τις καινοτόμες ικανότητές τους. Αυτό περιλαμβάνει την ανάπτυξη μπαταριών, συστημάτων αυτόνομης οδήγησης και άλλων τεχνολογιών-κλειδιών για το μέλλον του κλάδου.
Πολιτικές και κίνητρα επανατοποθέτησης
Ορισμένες πρωτοβουλίες πολιτικής αποσκοπούν στην ενθάρρυνση της μεταφοράς της παραγωγής κρίσιμων εξαρτημάτων σε άλλες χώρες, προσφέροντας κίνητρα και φορολογικές ελαφρύνσεις για την προσέλκυση επενδύσεων και την επιστροφή της παραγωγής στην πατρίδα. Οι προσπάθειες αυτές αποσκοπούν στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας της αλυσίδας εφοδιασμού και στη μείωση της εξάρτησης από την Κίνα.
Πηγή του άρθρου εδώ.