Η υιοθέτηση της δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης στην περιοχή EMEA παρεμποδίζεται από ζητήματα εμπιστοσύνης, δεοντολογίας και επάρκειας
4 Ιουνίου 2024
Τα τελευταία χρόνια, η δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη έχει προκαλέσει τεράστιο ενδιαφέρον και προσδοκίες για τις επαναστατικές της δυνατότητες. Από την κυκλοφορία του ChatGPT από την OpenAI τον Νοέμβριο του 2022, η τεχνολογία αυτή βρίσκεται στο επίκεντρο έντονων συζητήσεων, με πολλούς να τη θεωρούν μια από τις σημαντικότερες καινοτομίες της εποχής μας. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι το 79% των οργανισμών αναφέρει ότι ηγενεσιουργός τεχνητή νοημοσύνη συμβάλλει θετικά στις επιχειρήσεις, μια σειρά από προκλήσεις που σχετίζονται με την εμπιστοσύνη, τη δεοντολογία και τις δεξιότητες εμποδίζουν την ευρεία υιοθέτησή της τόσο στον προσωπικό όσο και στον επαγγελματικό καταναλωτικό τομέα στην περιοχή EMEA.
Ο αντίκτυπος της παραπληροφόρησης, των ανακριβειών και των ψευδαισθήσεων της τεχνητής νοημοσύνης
Ένα από τα κυριότερα προβλήματα αφορά την εμπιστοσύνη σε αυτό που παράγει η γενεσιουργός ΤΝ. Περισσότερο από το ένα τρίτο του κοινού ανησυχεί για τη δυνατότητα της ΤΝ να παράγει ψευδείς ειδήσεις (36%) και την κατάχρησή της από χάκερ (42%), ενώ οι μισοί από τους ηγέτες επιχειρήσεων αναφέρουν ότι πρέπει να αντιμετωπίσουν παραπληροφόρηση που παράγεται από τη γενεσιουργό ΤΝ. Επιπλέον, αμφισβητείται η αξιοπιστία των πληροφοριών που παρέχονται από τη γενεσιουργό ΤΝ, με το 50% του κοινού να πιστεύει ότι τα δεδομένα που λαμβάνει είναι ανακριβή και το 38% να τα θεωρεί ξεπερασμένα. Από την πλευρά των επιχειρήσεων, οι ανησυχίες περιλαμβάνουν την παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων ή δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας (40%) και την παραγωγή απροσδόκητων ή ανεπιθύμητων αποτελεσμάτων (36%).
Ένα κρίσιμο ζήτημα εμπιστοσύνης τόσο για τις επιχειρήσεις (62%) όσο και για το κοινό (74%) αφορά τις ψευδαισθήσεις της ΤΝ, δηλαδή την παραγωγή παράλογων ή εσφαλμένων αποτελεσμάτων. Για τις εταιρείες, η πρόκληση είναι να εφαρμόσουν τη γενεσιουργό ΤΝ σε κατάλληλες περιπτώσεις χρήσης, υποστηριζόμενη από τη σωστή τεχνολογία και τα κατάλληλα μέτρα ασφαλείας, ώστε να αμβλύνουν αυτές τις ανησυχίες. Σχεδόν οι μισοί καταναλωτές (45%) υποστηρίζουν τη θέσπιση ρυθμιστικών μέτρων για τη χρήση της ΤΝ.
Οι ηθικές ανησυχίες και οι κίνδυνοι κατά τη χρήση της παραγωγικής ΤΝ εξακολουθούν να υφίστανται
Εκτός από αυτές τις προκλήσεις, παρόμοια έντονα συναισθήματα σχετικά με τις ηθικές ανησυχίες και τους κινδύνους που συνδέονται με τη γενεσιουργό ΤΝ εμφανίζονται τόσο μεταξύ των ηγετών των επιχειρήσεων όσο και μεταξύ των καταναλωτών. Περισσότερο από το ήμισυ του κοινού (53%) αντιτίθεται στη χρήση της παραγωγικής ΤΝ για τη λήψη ηθικών αποφάσεων. Εν τω μεταξύ, το 41% των ηγετών επιχειρήσεων ανησυχεί για την εφαρμογή της σε κρίσιμους τομείς λήψης αποφάσεων. Υπάρχουν διαφοροποιήσεις στους συγκεκριμένους τομείς στους οποίους αποθαρρύνεται η χρήση της: οι καταναλωτές αντιτίθενται σθεναρά στη χρήση της στον πολιτικό στίβο (46%), ενώ οι επιχειρήσεις είναι επιφυλακτικές με την ανάπτυξή της στην υγειονομική περίθαλψη (40%).
Οι ανησυχίες αυτές βρίσκουν κάποια επιβεβαίωση στα αποτελέσματα της έρευνας, τα οποία υποδεικνύουν ανησυχητικά κενά στις οργανωτικές πρακτικές. Μόνο το ένα τρίτο των ηγετών επιβεβαίωσε ότι οι εταιρείες τους διασφαλίζουν ότι τα δεδομένα που χρησιμοποιούνται για την εκπαίδευση της δημιουργικής ΤΝ είναι ποικίλα και χωρίς προκαταλήψεις. Επιπλέον, μόνο το 36% έχει θεσπίσει δεοντολογικές κατευθυντήριες γραμμές και το 52% έχει θεσπίσει πολιτικές απορρήτου και ασφάλειας δεδομένων για εφαρμογές δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης.
Αυτή η έλλειψη προσοχής στην ακεραιότητα των δεδομένων και στις ηθικές εκτιμήσεις θέτει τις εταιρείες σε κίνδυνο. Το 63% των διευθυντών επιχειρήσεων αναφέρει την ηθική ως την κύρια ανησυχία τους για τη γενεσιουργό τεχνητή νοημοσύνη, ακολουθούμενη από θέματα δεδομένων (62%). Το σενάριο αυτό υπογραμμίζει τη σημασία της καλύτερης διακυβέρνησης για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης και τον μετριασμό των κινδύνων που συνδέονται με τη χρήση της παραγωγικής ΤΝ από τους εργαζόμενους στον εργασιακό χώρο.
Ο αυξανόμενος ρόλος των δεξιοτήτων στη γενεσιουργό ΤΝ και η ανάγκη για μεγαλύτερη παιδεία στα δεδομένα
Καθώς εξελίσσεται η γενεσιουργός ΤΝ, η καθιέρωση σχετικών δεξιοτήτων και η βελτίωση του αλφαβητισμού στα δεδομένα θα είναι το κλειδί για την αξιοποίηση του πλήρους δυναμικού της. Οι καταναλωτές χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότερο τις τεχνολογίες παραγωγικής ΤΝ σε διάφορα σενάρια, όπως η ανάκτηση πληροφοριών, η επικοινωνία μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και η απόκτηση δεξιοτήτων. Οι ηγέτες των επιχειρήσεων δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν τη γενεσιουργό ΤΝ για την ανάλυση δεδομένων, την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο και την υποστήριξη πελατών, και παρά την επιτυχία των πιλοτικών έργων, εξακολουθούν να υπάρχουν ορισμένες προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένων των ανησυχιών για την ασφάλεια, των ζητημάτων προστασίας της ιδιωτικής ζωής των δεδομένων και της ποιότητας και αξιοπιστίας των αποτελεσμάτων.
ΟTrevor Schulze, CIO της Alteryx, υπογράμμισε την ανάγκη τόσο οι επιχειρήσεις όσο και το ευρύ κοινό να κατανοήσουν πλήρως την αξία της ΤΝ και να αντιμετωπίσουν τις κοινές ανησυχίες καθώς περιηγούνται στα πρώτα στάδια της υιοθέτησης της παραγωγικής ΤΝ. Σημείωσε ότι η αντιμετώπιση των ζητημάτων εμπιστοσύνης, των ηθικών ανησυχιών, των ελλείψεων δεξιοτήτων, των φόβων παραβίασης της ιδιωτικής ζωής και των αλγοριθμικών προκαταλήψεων αποτελούν κρίσιμα καθήκοντα. Ο Schulze υπογράμμισε την ανάγκη οι εταιρείες να επιταχύνουν το ταξίδι τους στη διαχείριση δεδομένων, να υιοθετήσουν ισχυρή διακυβέρνηση και να δώσουν τη δυνατότητα σε μη τεχνικούς ανθρώπους να έχουν πρόσβαση και να αναλύουν δεδομένα με ασφάλεια και αξιοπιστία, αντιμετωπίζοντας παράλληλα τις ανησυχίες για την προστασία της ιδιωτικής ζωής και τις προκαταλήψεις, προκειμένου να επωφεληθούν πραγματικά από αυτή την “επαναστατική” τεχνολογία.
Πηγή του άρθρου εδώ.