Οι ΗΠΑ θέτουν τους κανόνες για την ηθική χρήση της τεχνητής νοημοσύνης: μια νέα πορεία για το μέλλον
8 Απριλίου 2024
Η κυβέρνηση των ΗΠΑ λαμβάνει σημαντικά μέτρα για τη ρύθμιση της χρήσης τηςτεχνητής νοημοσύνης από ομοσπονδιακές υπηρεσίες. Πέντε μήνες αφότου ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν υπέγραψε εκτελεστικό διάταγμα για την αντιμετώπιση των ραγδαίων εξελίξεων στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, ο Λευκός Οίκος ανακοίνωσε μια νέα πολιτική που έχει ως στόχο να διασφαλίσει την υπεύθυνη και ασφαλή χρήση αυτής της τεχνολογίας.
Εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης και ασφάλεια των πολιτών
Οι νέες κατευθυντήριες γραμμές θέτουν τρεις δεσμευτικές απαιτήσεις για τις ομοσπονδιακές υπηρεσίες. Πρώτον, οι υπηρεσίες θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης που χρησιμοποιούν δεν θέτουν σε κίνδυνο τα δικαιώματα και την ασφάλεια των Αμερικανών πολιτών. Θα έχουν προθεσμία έως την 1η Δεκεμβρίου για να θέσουν σε εφαρμογή συγκεκριμένα μέτρα για να διασφαλίσουν ότι τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης που χρησιμοποιούν δεν επηρεάζουν την ασφάλεια ή τα δικαιώματα των Αμερικανών. Διαφορετικά, η υπηρεσία θα πρέπει να σταματήσει να χρησιμοποιεί το προϊόν τεχνητής νοημοσύνης, εκτός εάν τα στελέχη της μπορούν να δικαιολογήσουν ότι η εγκατάλειψη του συστήματος θα είχε “απαράδεκτο” αντίκτυπο σε κρίσιμες επιχειρήσεις.
Τεχνητή νοημοσύνη και σεβασμός των πολιτικών δικαιωμάτων
Σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές, ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης θεωρείται κίνδυνος για την ασφάλεια εάν χρησιμοποιείται ή αναμένεται να χρησιμοποιηθεί, υπό πραγματικές συνθήκες, για να ελέγχει ή να επηρεάζει σημαντικά τα αποτελέσματα ορισμένων δραστηριοτήτων και αποφάσεων. Οι δραστηριότητες αυτές περιλαμβάνουν τη διατήρηση της ακεραιότητας των εκλογών και των υποδομών ψηφοφορίας, τον έλεγχο κρίσιμων λειτουργιών ασφαλείας υποδομών όπως τα συστήματα ύδρευσης, οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης και τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας, τα αυτόνομα οχήματα και τον έλεγχο των φυσικών κινήσεων των ρομπότ σε χώρους εργασίας, σχολεία, κατοικίες, μεταφορές, ιατρικά ή αστυνομικά περιβάλλοντα.
Οι υπηρεσίες θα πρέπει επίσης να απομακρύνουν τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης που παραβιάζουν τα δικαιώματα των πολιτών των ΗΠΑ, εκτός εάν διαθέτουν επαρκείς διασφαλίσεις ή δεν μπορούν να δικαιολογήσουν τη χρήση τους για λόγους ευαισθησίας. Οι σκοποί για τους οποίους η πολιτική υποθέτει ότι μπορεί να παραβιάζουν δικαιώματα περιλαμβάνουν την παρακολούθηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για την επιβολή του νόμου, την ανίχνευση λογοκλοπής στα σχολεία, τον αποκλεισμό ή τον περιορισμό της προστατευόμενης ελευθερίας του λόγου, την ανίχνευση ή τη μέτρηση ανθρώπινων συναισθημάτων και σκέψεων, τον έλεγχο πριν από την απασχόληση και την “αντιγραφή της εμφάνισης ή της φωνής ενός ατόμου χωρίς ρητή συγκατάθεση”.
Απαιτήσεις διαφάνειας
Η δεύτερη απαίτηση απαιτεί από τις υπηρεσίες να είναι διαφανείς σχετικά με τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης που χρησιμοποιούν. Ο πρόεδρος Μπάιντεν και ο αντιπρόεδρος Χάρις απαιτούν από τις κυβερνητικές υπηρεσίες να δημοσιεύουν κάθε χρόνο στο διαδίκτυο κατάλογο των συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης που διαθέτουν, μια αξιολόγηση των κινδύνων που ενδέχεται να ενέχουν τα συστήματα αυτά και τον τρόπο διαχείρισης των κινδύνων αυτών. Επιπλέον, οι οργανισμοί θα πρέπει να δημοσιεύουν κυβερνητικό κώδικα, μοντέλα και δεδομένα τεχνητής νοημοσύνης, εφόσον αυτό δεν βλάπτει το κοινό ή τις κυβερνητικές λειτουργίες. Εάν μια υπηρεσία δεν μπορεί να αποκαλύψει συγκεκριμένες περιπτώσεις χρήσης ΤΝ για λόγους ευαισθησίας, θα πρέπει να παρέχει και πάλι μετρήσεις.
Εσωτερική εποπτεία του οργανισμού
Η τελευταία απαίτηση των κατευθυντήριων γραμμών είναι ότι οι ομοσπονδιακές υπηρεσίες πρέπει να έχουν εσωτερική εποπτεία της χρήσηςτης ΤΝ. Κάθε υπηρεσία θα πρέπει να διορίσει έναν επικεφαλής αξιωματούχο ΤΝ που θα επιβλέπει τη χρήση αυτής της τεχνολογίας εντός της υπηρεσίας. Ο ρόλος αυτός θα διασφαλίσει ότιη ΤΝ χρησιμοποιείται με υπευθυνότητα, με την κατανόηση ότι είναι απαραίτητο να υπάρχουν ανώτεροι ηγέτες σε όλη την κυβέρνηση που θα έχουν αναλάβει ειδικά την εποπτεία της υιοθέτησης και της χρήσης της ΤΝ. Πολλές υπηρεσίες θα πρέπει επίσης να δημιουργήσουν συμβούλια διακυβέρνησης της ΤΝ έως τις 27 Μαΐου.
Ευκαιρίες και προκλήσεις της τεχνητής νοημοσύνης
Οι κατευθυντήριες γραμμές τονίζουν ότι η τεχνητήνοημοσύνη δεν παρουσιάζει μόνο κινδύνους, αλλά και τεράστιες ευκαιρίες για τη βελτίωση των δημόσιων υπηρεσιών και την αντιμετώπιση κοινωνικών προκλήσεων, όπως η κλιματική αλλαγή, η βελτίωση της δημόσιας υγείας και η προώθηση δίκαιων οικονομικών ευκαιριών. Σύμφωνα με τη διευθύντρια του Γραφείου Διαχείρισης και Προϋπολογισμού (OMB) Shalanda Young,“όταν χρησιμοποιείται και εποπτεύεται υπεύθυνα,ητεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει τις υπηρεσίες να μειώσουν τους χρόνους αναμονής για κρίσιμες κυβερνητικές υπηρεσίες, να βελτιώσουν την ακρίβεια και να επεκτείνουν την πρόσβαση σε βασικές δημόσιεςυπηρεσίες”.
Οι νέες αυτές κατευθυντήριες γραμμές αποτελούν την πιο πρόσφατη προσπάθεια ρύθμισης της ταχείας ανάπτυξης της τεχνητής νοημοσύνης. Ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει περάσει ένα ευρύ σύνολο κανόνων για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στο τετράγωνο και υπάρχουν ομοσπονδιακά νομοσχέδια στα σκαριά, οι προσπάθειες για τη ρύθμιση της τεχνητής νοημοσύνης στις Ηνωμένες Πολιτείες ήταν πιο αποσπασματικές σε πολιτειακό επίπεδο. Για παράδειγμα, η Γιούτα θέσπισε νόμο για την προστασία των καταναλωτών από την απάτη με τεχνητή νοημοσύνη, ενώ στο Τενεσί ψηφίστηκε νόμος για την προστασία των μουσικών από τα deepfakes, την κλωνοποίηση φωνών χωρίς τη συγκατάθεσή τους.
Η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιείται ήδη από τις κυβερνητικές υπηρεσίες των ΗΠΑ σε διάφορες μορφές. Για παράδειγμα, η Εθνική Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας αναπτύσσει μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης για τη βελτίωση των προβλέψεων ακραίων καιρικών φαινομένων, των πλημμυρών και των δασικών πυρκαγιών, ενώ η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας χρησιμοποιεί ένα σύστημα για τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας σε μεγάλες μητροπολιτικές περιοχές για τη βελτίωση των χρόνων ταξιδιού.