Ένας ερευνητής μηνύει τη Meta για το δικαίωμα να ‘απενεργοποιήσει’ την ροή ειδήσεων του Facebook
11 Μαΐου 2024
Η ροή ειδήσεων του Facebook βρίσκεται εδώ και καιρό στο επίκεντρο των συζητήσεων σχετικά με ορισμένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της Meta. Αποτελεί επίσης συνεχή πηγή παραπόνων από τους χρήστες. Αλλά αν μια πρόσφατα κατατεθείσα αγωγή είναι επιτυχής, οι χρήστες του Facebook θα μπορούν να χρησιμοποιούν το κοινωνικό δίκτυο με μια εντελώς διαφορετική ροή ειδήσεων. Το Knight First Amendment Institute του Πανεπιστημίου Κολούμπια μηνύει τη Meta για λογαριασμό ενός ερευνητή που θέλει να κυκλοφορήσει μια επέκταση του προγράμματος περιήγησης που θα επιτρέπει στους χρήστες να “απενεργοποιούν” ουσιαστικά τις αλγοριθμικές ροές τους.
Η επέκταση δημιουργήθηκε από τον Ethan Zuckerman, ερευνητή και καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Amherst της Μασαχουσέτης. Υποστηρίζει ότι οι χρήστες του Facebook θα ήταν καλύτερα αν είχαν περισσότερο έλεγχο στις ροές τους.
“Το εργαλείο, που ονομάζεται Unfollow Everything 2.0, θα επέτρεπε στους χρήστες να σταματήσουν να ακολουθούν τους φίλους, τις ομάδες και τις σελίδες τους και, με αυτόν τον τρόπο, να απενεργοποιήσουν αποτελεσματικά την ροή ειδήσεων: την ατελείωτη κύλιση των αναρτήσεων που βλέπουν οι χρήστες όταν συνδέονται στο Facebook”, ”
εξηγεί η αγωγή.
“Οι χρήστες που θα κατεβάζουν το εργαλείο θα είναι ελεύθεροι να χρησιμοποιούν την πλατφόρμα χωρίς την ροή ή να επιμελούνται την ροή αναδημοσιεύοντας μόνο τους φίλους και τις ομάδες των οποίων τις αναρτήσεις θέλουν πραγματικά να βλέπουν”.
(Η Meta μετονόμασε επίσημα το News Feed σε “Feed” το 2022).
Αυτό δεν είναι το πρώτο τέτοιο εργαλείο που δημιουργείται. Ο Zuckerman εμπνεύστηκε από ένα παρόμοιο έργο με την ονομασία ‘Unfollow Everything’ το 2021. Το Facebook μήνυσε τον Βρετανό που δημιούργησε αυτή την επέκταση και απενεργοποίησε μόνιμα τον λογαριασμό του. Ο Zuckerman προσπαθεί να αποφύγει μια παρόμοια μοίρα με τη μήνυσή του. Η αγωγή, που κατατέθηκε στο ομοσπονδιακό δικαστήριο του Σαν Φρανσίσκο την Τετάρτη, ζητά από το δικαστήριο“να αναγνωρίσει ότι το άρθρο 230 προστατεύει την ανάπτυξη εργαλείων που έχουν σχεδιαστεί για να επιτρέπουν στους ανθρώπους να ελέγχουν καλύτερα τις εμπειρίες τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης“.
Η αγωγή θα μπορούσε να αποτελέσει καινοτομία στη δοκιμασία του άρθρου 230 του νόμου περί αξιοπρέπειας των επικοινωνιών του 1996, ο οποίος είναι κυρίως γνωστός ως ο νόμος που προστατεύει τις διαδικτυακές πλατφόρμες από τη νομική ευθύνη για τις πράξεις των χρηστών τους. Αλλά σε αντίθεση με τις πρόσφατες υποθέσεις του Ανώτατου Δικαστηρίου που αφορούν τον νόμο, η υπόθεση του Zuckerman
“στηρίζεται σε μια ξεχωριστή διάταξη που προστατεύει τους προγραμματιστές εργαλείων τρίτων που επιτρέπουν στους ανθρώπους να επιλέγουν τι βλέπουν στο διαδίκτυο, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας να αποκλείουν περιεχόμενο που θεωρούν επιλήψιμο”.
Εκπρόσωπος της Meta αρνήθηκε να σχολιάσει την αγωγή. Η εταιρεία έχει ιστορικό σκληρών τακτικών όταν πρόκειται για ανεξάρτητους ερευνητές. Εκτός από το κλείσιμο της προηγούμενης έκδοσης του “Unfollow Everything”, ηεταιρεία απενεργοποίησε τους λογαριασμούς στο Facebook μιας ομάδας ερευνητών του NYU, οι οποίοι προσπαθούσαν να μελετήσουν την πολιτική διαφημιστική οφθαλμαπάτη το 2021. Αυτού του είδους οι τακτικές έχουν οδηγήσει ορισμένους ερευνητές να συμμετάσχουν σε προγράμματα “δωρεάς δεδομένων”, τα οποία προσλαμβάνουν εθελοντές για να “δωρίσουν” τα δεδομένα περιήγησής τους για ακαδημαϊκές μελέτες.
Εάν κυκλοφορήσει, η επέκταση του προγράμματος περιήγησης του Zuckerman θα έχει επίσης ένα στοιχείο δωρεάς δεδομένων, επιτρέποντας στους χρήστες να επιλέξουν να μοιραστούν “ανώνυμα δεδομένα σχετικά με τη χρήση του Facebook”. Τα δεδομένα θα χρησιμοποιούνταν στη συνέχεια για την έρευνα σχετικά με τις επιπτώσεις του αλγορίθμου τροφοδοσίας του Facebook.
Μια ευκαιρία να πάρει κανείς τον έλεγχο της ροής ειδήσεων του
Η ροή ειδήσεων του Facebook αποτελεί θέμα συζήτησης εδώ και χρόνια. Πολλοί χρήστες έχουν παραπονεθεί ότι η ροή τους έχει γίνει όλο και πιο αλγοριθμική, δείχνοντάς τους μόνο ό,τι ο αλγόριθμος του Facebook πιστεύει ότι μπορεί να τους ενδιαφέρει. Αυτό έχει οδηγήσει σε αύξηση του χορηγούμενου περιεχομένου και των ειδήσεων που μπορεί να μην ενδιαφέρουν τους χρήστες.
Η δυνατότητα “unfollow” της ροής ειδήσεων θα μπορούσε να είναι μια ευκαιρία για τους χρήστες να πάρουν τον έλεγχο του τι βλέπουν στο Facebook. Η επέκταση του προγράμματος περιήγησης Unfollow Everything 2. 0 θα επιτρέπει στους χρήστες να σταματήσουν να ακολουθούν τους φίλους, τις ομάδες και τις σελίδες τους, επιτρέποντάς τους να δημιουργήσουν μια προσαρμοσμένη ροή που θα αποτελείται μόνο από το περιεχόμενο που επιθυμούν να βλέπουν.
Αυτή η δυνατότητα προσαρμογής θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια πιο ικανοποιητική εμπειρία για τους χρήστες του Facebook. Θα μπορούσαν να επιλέγουν μόνο τους φίλους και τις ομάδες που πραγματικά τους ενδιαφέρουν και να λαμβάνουν μόνο το περιεχόμενο που επιθυμούν. Αυτό θα μπορούσε να μειώσει το θόρυβο στο news feed τους και να κάνει την εμπειρία του Facebook πιο ευχάριστη.
Η νομική πρόκληση και οι επιπτώσεις για τη Meta
Η αγωγή που κατέθεσε ο Ethan Zuckerman και το Knight First Amendment Institute του Πανεπιστημίου Columbia θα μπορούσε να έχει σημαντικές επιπτώσεις για τη Meta, τη μητρική εταιρεία του Facebook. Εάν η αγωγή είναι επιτυχής, θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα σημαντικό προηγούμενο που θα επιτρέπει στους χρήστες να ελέγχουν καλύτερα τις εμπειρίες τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Μέχρι τώρα, οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης είχαν τον έλεγχο του τρόπου παρουσίασης του περιεχομένου στους χρήστες. Οι αλγόριθμοι των πλατφορμών καθορίζουν ποιο περιεχόμενο εμφανίζεται στους χρήστες και με ποια σειρά. Με μια επέκταση του προγράμματος περιήγησης όπως το Unfollow Everything 2.0, οι χρήστες θα έχουν τη δυνατότητα να αποφασίζουν ποιο περιεχόμενο θα βλέπουν και ποιο θα αγνοούν.
Αυτή η νομική πρόκληση αμφισβητεί το ζήτημα της ελευθερίας της έκφρασης και της λογοκρισίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το να επιτρέπεται στους χρήστες να “απενεργοποιούν” την ροή ειδήσεων θα μπορούσε να είναι ένας τρόπος για να εξασφαλιστεί μεγαλύτερη ελευθερία επιλογής και να μειωθεί η επιρροή των αλγορίθμων στις πληροφορίες που παρουσιάζονται στους χρήστες.
Η Meta, από την άλλη πλευρά, θα μπορούσε να ανησυχεί για τις πιθανές συνέπειες αυτής της αγωγής. Εάν οι χρήστες είχαν τη δυνατότητα να ελέγχουν την ροή ειδήσεων, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει μείωση του χρόνου που αφιερώνουν στο Facebook και, κατά συνέπεια, μείωση των διαφημιστικών εσόδων για την εταιρεία.
Πηγή του άρθρου εδώ.